سوال:حکم زیارت قبر

ساخت وبلاگ
سوال:حکم زیارت قبر ازنظر اسلام چیست؟ جواب: زیارت قبور بر دو نوع است. 1- مشروع و مطلوب: و این در صورتی است که به خاطر دعا برای اموات و ترحم بر آنان و به خاطر به یاد آوردن مرگ و آمادگی برای آخرت باشد، چرا که پیامبرصلى الله عليه و سلم فرمودند: «قبرها را زیات کنید، چرا که این کار، شما را به یاد آخرت می اندازد» و خود پیامبرصلى الله عليه و سلم و صحابه ایشان نیز قبرها را زیارت می کردند، ولی این کار مخصوص مردان است نه زنان، برای زنان مشروع نیست، بلکه واجب است که آنها را از این کار نهی کنیم، چرا که از پیامبرصلى الله عليه و سلم ثابت شده است که ایشان زنانی که قبور را زیارت می کنند را لعنت فرموده اند، زیرا وقتی که آنها به سر قبرستانها می روند، فتنه هایی به وجود می آید، یا به خاطر صبر خیلی کمی که دارند و زیاد آه و ناله می کنند و همچنین برای آنها مشروع نیست که جنازه ها را تا قبرستان همراهی کنند، چرا پیامبر فرمودند: «ما از اتباع جنازه ها نهی کرده شدیم، وی در این مورد خیلی تشدد برای ما صورت نگرفته است» این گفته بر این دلالت می کند که زنان از اتباع جنائز تا قبرستانها منع شده اند، چرا که خوف فتنه و کم صبری از جانب آنها می باشد. اصل در این نهی پیامبرصلى الله عليه و سلم تحریم است، چرا که خداوند متعال فرمودند: «و ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» [حشر، 7]. «و هر چه بدهد شما را پیامبر بگیرید آن را و هر چه منع کند شما را از این باز ایستید». اما نماز بر میت برای زنان و مردان مشروع و جائز است، چرا که احادیث زیادی در این مورد از پیامبرصلى الله عليه و سلم و اصحاب ایشان رضى الله عنه ثابت شده است. اما این گفته ام عطیه رضى الله عنها که فرمودند: «بر ما تشدد و سخت گیری صورت نگرفته» بر جواز اتباع جنائز برای زنان دلالت نمی کند، چرا که نهی کردن از جانب پیامبرصلى الله عليه و سلم برای منع شدن و باز آمدن از آن کار کافی می باشد و این گفته ام عطیه رضى الله عنها مبنی بر اجتهاد و گمان خودشان بوده است و اجتهاد ایشان هیچ تعارضی با سنت ندارد. نوع دوم: بدعت است، که در این نوع زیارت قبور به خاطر دعا خواستنی از اهل قبور و طلب کمک کردن از آنها یا ذبح و نذر کردن برای آنها صورت می گیرد که این کار، ناپسند و شرک اکبر است- خدا عافیت بدهد- و اینکه به قبرستان می روند تا در نزد قبور دعا کنند و نماز و قرآن بخوانند، و این نیز بدعت و غیر مشروع و از وسائل شرک به حساب می‏آید. پس در حقیقت این مسئله به سه نوع تقسیم می شود: نوع اول: مشروع است، اینکه برای اهل قبرستان دعا کند و یا اینکه به خاطر یادآوری آخرت برود. نوع دوم: اینکه قبرها به خاطر خواندن نماز یا قرآن یا ذبح کردن نزد آنها زیارت شوند که این بدعت است و از وسائل شرکت می باشد. نوع سوم: اینکه برای ذبح برای میت و نزدیکی به میت به واسطه ذبح، یا دعا کردن برای برای میت از غیر خداوند یا طلب کمک کردن و طلب فریاد رسى و نصرت کردن از میت قبرها را زیارت کنند که اینها شرک اکبر هستند – از خدا می خواهیم ما را از نوع شرکی نجات دهد- پس برای ما واجب است که از این زیارتها بدعتی کناره گیری کنیم، و این را باید در نظر داشته باشیم که هیچ فرقی نمی کند که صاحب قبر پیامبر باشد، یا فرد نیکوکاری و یا هر فرد دیگری که باشد. بعضی از جاهلین که نزد قبر پیامبرصلى الله عليه و سلم یا حسین یا بدوی و یا شیخ عبدالقادر یا غیرشان دعا می کنند و از آنها طلب فریاد رسی می کنند نیز در این نوع داخل می شوند. «و الله المستعان» NEW...
ما را در سایت NEW دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دوستان mw55 بازدید : 1370 تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393 ساعت: 14:12